Česká republika se může pyšnit nejedním prvenstvím, mezi nimi i nejstarším železničním nádražím v Českých Budějovicích. Na našem území byla totiž postavena první železnice na Evropské pevnině. Je pravda, že její trať zabíhala i do dnešního Rakouska, ale to na tom prvenství nic nemění.
Koněspřežná železnice České Budějovice – Linec byla vytvořená v letech 1825 – 1832. V hrubých rysech vznikl návrh od Františka Josefa Gerstnera již na samém začátku 19. století. Realizace byla nakonec svěřena jemu synovi Františku Antonínovi. V roce 1828 začala koněspřežka fungovat na úseku České Budějovice – Kerschbau. Na výstavbu nebyl dostatek peněz, ale společnost začala přepravovat hlavně sůl z Rakouska, čím se získaly finance na další výstavbu. Od počátku byli přepravováni i cestující. Za čtyři roky byla trať zprovozněna po celé délce. V letech 1834 až 1836 byla dokonce prodloužena až do Gmundenu.
Trať měřila 130 km a jízda z Budějovic do Lince trvala i s polední hodinovou přestávkou 14 hodin. Na tehdejší dobu to byla velmi rychlá a pohodlná cesta. Osobní přeprava se uskutečňovala pouze od dubna do října. Cena jízdenky byla 2 zlaté ve druhé třídě a 3 zlaté v první třídě. Na trati jezdilo v 70. letech 18. století 1100 nákladních vagónů a několik desítek osobních vozů. Z nich se zachoval pouze „Hanibal“, který je uložen ve vídeňském muzeu železnic.
18. srpna 1868 byla slavnostně zahájena přestavba tratě na parní provoz. Poslední vlak tažený koňmi vyjel v prosince 1873. Po 40 letech koňského pohonu byla zahájena 20. prosince 1873 přeprava na lokomotivní dráze České Buďějovice – Linec.
Do dnešní doby se dochovaly kamenné mosty a náspy, některé staniční budovy (např. v českobudějovické Mánesově ulici) a strážní domky (za Kamenným Újezdem). V dnešní době jsou chráněny a jsou zařazeny mezi národní kulturní památky. V současné stanici Rybník je umístěna pamětní deska k uctění F. A. Gerstnera.
Autor: Tereza Kaššovicová